Příspěvek č.2..:

Práškové lakování Alu disků ano či ne?

Dotaz:
S tím souvisí další můj dotaz. Práškové lakování Alu disků ano či ne? U práškového lakování uvádíte, že vypalujete v peci díly až na 250°C.  Mimochodem dříve populární práškové lakování není povoleno pro hliníkové ráfky, protože teploty pečení se pohybují mezi 140 až 200 i více stupni Celsia po dobu 10 až 30 minut. Také jsem četl článek, že teplota vyšší něž několik desítek stupňů Celsia má zásadní vliv na vlastnosti a parametry dílů z takového materiálu, protože při teplotě nad 90 stupňů údajně hrozí negativní změna hliníkové konstrukce. Je to pravda, hlavně co se týče Alu disků?

Odpověď:
Ano, naše pece pracují, tedy jsou konstruovány pro teplotu až 250°C. To ale podmíněně neznamená, že při takové teplotě vypalujeme komaxit na všech ALU discích, kde obvykle používáme teplotu max. 160-180°C a to na dobu do cca 15-20 minut. A zase trocha té osvěty – prášková barva není jen, tedy se neaplikuje pouze na hliníkové disky, ale i na jiné HLINÍKOVÉ díly a součástky, na které, alespoň co se týče celistvosti, stálosti, ušlechtilosti a dalších nezbytných atributů těchto dílů i pro jiné průmyslové obory a využití, jsou kladeny mnohem větší nároky, vůči kterým je, např. ALU disk, jen slabým odvarem, tedy jak mnozí z nich tvrdí, tzv. ,,rejže“. Jak jsem Vám psal i v jiném článku (příspěvku), žádné problémy, tedy v tomto smyslu ani žádné reklamace doposud nebyly a spíše se jedná o nějaké předsudky či již dávno neplatné dogma. Naopak, máte odhad či alespoň tušíte nebo snad znáte přesný počet, kolik je např. i tam, odkud tento článek, který jste četl, pochází, práškových lakoven co ,,práškují“ ALU disky?
Víte, jaká je teplota např. spalovacího motoru s hliníkovým blokem nebo hlavou? – a přesto se vyrábí, že ano. Víte, jaká je teplota na povrchu hliníku, který je velice vodivý a to nejen elektricky, ale i po thermo stránce, při teplotě cca 45°C, která je např. na Sahaře? – takřka dvojnásobná. Takže už nyní víte, že do Afriky s hlinikáčema neee – proč ale různé Of-Roady, co jezdí Safari nebo i Dakar, mají ALU disky?
A zase trocha teorie – víte, jaká je teplota tavení hliníku, magnezia atd., tedy materiálů/prvků, ze kterých se vytváří slitiny pro výrobu tzv. elektronových (ALU) disků? Je to přes 650°C, kdy metalurgické tavení hliníku (extrakcí oxidu hlinitého) pak překračuje teplotu i vyšší a teprve při takovéto teplotě dochází ke změně struktury či skupenství hliníku. Takže ,,pouhých“ např. 90°C ,,prostého“ tepla nemá na jeho parametry prakticky žádný zásadní vliv i když je pravda, že, stejně jako i u většiny kovových materiálů dochází vlivem teploty k jeho roztažnosti, tedy ke změně některých parametrů, např. tvrdosti či rozměru. To ale pouze po dobu trvání aplikací těchto procesů a po té se vše vrátí do původního stavu. Něco jiného ale je, když se na hliník aplikuje např. elox, což se dělá procesem jakoby elektrolýzy (kataforéza), tedy se na povrch nanáší nějaký povlak, kde jedno/něco je jakoby anoda a druhé katoda, což v případě dílů vyráběných z pevných prvků různých oxidů, může mít vliv na jeho materiálové spektrum. Nicméně, dělá se to na miliardách dílů po celém světě a je podobně ,,nebezpečné“ jako když si necháte ohřát nějaký pokrm v mikrovlnce, který pak sníte a jedná se o vaše zdraví i život, ne jen o pouhý disk, žééé, to je paradox, viďte.

Renovace disků – Práškové (komaxit) lakování, ano či ne? 

Pro disk mnohem horší, někdy i takřka destruktivní, je např. ne prosté teplo např. v peci, ale tzv ,,aktivní“ teplo, tedy plamen/plasma, kterým na disk působíte a co někdy dělají právě ti zmínění ,,čendové“ v různých pneuservisních nebo rádoby renovačních garážích, kdy disk, aby ho zbavili barvy, zejména pak barvy práškové (komaxitu) prostě ,,žehnou“ např. hořákem z PB bomby a pak ošubrují ocelovým kartáčem, což je fakt hodně profi. Takový disk pak můžete po stránce jeho vlastností a bezpečnosti rovnou odvézt do šrotu nebo třeba hodit do kopřiv. Jenže to neuděláte, protože oni vám nic takového sdělovat jistě nebudou a vy to pod novým lakem asi ani nepoznáte.

Další nebo více informací k renovacím disků se pak dozvíte např. zde. Zajímáte se i o další možné postupy a možností renovací i jiných dílů než jen disků? Mnoho z toho zajímavého včetně i foto-galerie naleznete na Reno-Tech.cz