Příspěvek č.1..:
Pískování nebo chemické odlakování disků. Co je lepší?

Dotaz:
Dobrý den, můžete mě prosím více přiblížit a zasvětit do tajů a zvláštností, v čem spočívá taková renovace disků neboli oprava ráfků, co vše se dá na discích nebo ráfcích opravit atd? Také, jelikož názory se v tomto mnohých liší, co je pro odstranění starých barev z disků vhodnější, zdali pískování nebo chemické odlakování, jelikož někteří doporučují či zavrhují jedno, jiní zase to druhé. Děkuji Toman.
Odpověď:
Dobrý den pane Tomane, děkujeme za váš dotaz a poptávku. To co se uvádí v různých rádoby ,,odborných“, krajně až diletanských článcích nebo komentářích, zejména takových nalezených někde na internetu, ať se týkají čehokoliv, rovněž i renovací disků, jsou, pakliže za nimi nestojí nějaká kompetentní autorita, většinou vhodné jen pro laiky, či jiné, slušně řečeno, neznalé dané problematiky. Sice vás, záleží na poutavosti výkladu či popisu, určitě přivedou, a to je někdy dobře, na zájem o tu či onu věc a ve snaze správně porozumět její podstatě, někdy pomohou, někdy ale zase mohou spíše uškodit. Je to podobné, jako když se na internetu dočtete, jak si svépomocí udělat operaci např. bypass srdce. Předpokládám, že do něčeho takového se sám pouštět asi nebudete. Nicméně renovace disků je nepatrně snazší a fandíme všem, kteří mají odvahu jít do toho, ideálně, s jistotou a pro váš klid v duši s někým kdo to dělá a umí.
V každém případě doporučujeme renovací disků konzultovat s odborníky, kteří svou práci mají podloženou reálnými výsledky FOTOGALERIE , mají dobré REFERENCE a jsou v tom i vzdělaní, tedy ideálně nějaký technik, strojař, metalurg, apod. a ještě lépe, když např. tento obor dobře, když i na akademické úrovni, vyučují nebo lektorují na různých školách. Jistě po při firmy R-T někoho takového znáte … nebo že by ne? Pochopitelně nelze brát za odborníky vzaté, zejména v renovací disků, jen pouhé pneuservisy, alespoň ne všechny, které většinou řeší hlavně pneumatiky a disky jen na komerční úrovni, tedy pouze jejich prodej, což je i jeden z důvodů, kdy od nemálo pneuservisů uslyšíte obecně kladné reference na renovaci disků … proč také, žééé, jelikož je pro ně lepší (ziskovější) prodat disk nový, než ho zrenovovat, tím spíše, když většina na takovéto práce ani není technologicky patřičně vybavena, tudíž tyto práce nedělá, respektive dělat ani nemůže.
Renovace disků – Pískování nebo chemické odlakování? – Co je lepší nebo vhodnější?
Co se týče chemického odlakování disků, jedná se o relativně účinný a šetrný postup zbavování disků starých/původních povlaků/barev. Nicméně, pakliže disk má drobné škráby, je lehce či více degradovaný ,,vyžraný“ jeho povrch (koroze), obvykle nejvíce způsobený různými chem. posypy zejména v zimním období nebo má na sobě větší míru/vrstvu zašlé špíny, např. od brzdových destiček apod., a to vše již prostupuje do struktury materiálu disku, jako je v podobném stavu např. vnitřní strana i toho disku vašeho, kdy je potřeba i tohoto disk zbavit … a jelikož chemické odlakování si s tím již neporadí, jinými slovy, zrovna na to není určeno ani není na to moc účinné … není jiného zbytí, než disk opískovat, což je zatím nejefektivnější mechanický, známý způsob čištění. Proto doporučujeme vyhledat a zvolit si pro renovaci vašich disků takového renovátora, který, podobně jako R-T, disponuje k tomu vším potřebným a oba tyto procesy reálně i provádí. Případně má a umí ještě něco navíc a v rámci jeho portfolia je jeho úroveň vybavení i pracovní činnost mnohem širší.
A nebo to neřešit renovací vůbec, ale zvolit malinko odlišnou alternativu a to, koupit disk nový. Rozhodnutí pro jiné řešení je, dle okolností, vždy a každý má možnost svobodné volby.
Oponenti pískování disků, tedy jeho případné nevhodnosti zejména pak u ALU disků, mají ale patrně na mysli to, že většinou se u pískování disků setkáváme s používáním jak k tomu nevhodných zařízení tak zejména nevhodných tryskacích a brusných materiálů (abraziv), kde obvykle tou hlavní chybou mnohých ,,jen“ pískařů, kteří jsou spíše vybaveni na ,,průmyslové“ tryskání těžkých ocelových konstrukcí atd. je, používání hrubého zrna větší frakce, např. 1mm a více. Ano, v takovém případě je pak pravda, že když vám někdo, např. nějaký čenda z garáže takto opískuje ALU disk, tak ten je pak obvykle dobrý leda tak do kopřiv.
Sice my umíme i takovýto disk opravit, už to ale s ohledem na výrazně větší náročnost jak pracovní tak i finanční není moc ekonomické.
My např. (zkuste najít někoho dalšího a to ne jen v ČR), pískujeme ALU disky tak, přesněji v procesu 3v1, kdy ho nejdříve povrchově opískujeme/vyčistíme jemným SI sklářským pískem (frakce 0,1-0,5mm), abychom ho zbavili hrubých nečistot, pak ho otryskáme jemnou ocelovou drtí (frakce 0,15-0,3mm), kdy strukturu disku sjednotíme a vycídíme, tedy zbavíme vzhledu ,,pomeranč“, také tím důsledně a důkladně odstraníme případnou hloubkovou rez a nakonec ho balotinujeme (finiš) skleněnou perletí (frakce 0,1-0,2mm). Takto perfektně připravený disk je i dobrým předpokladem vysoké kvality a hezkého vzhledu nového laku.
Další nebo více informací k renovacím disků se pak dozvíte např. zde.