Příspěvek č.24..:

Úprava rozměru příruby disku

15. 5. 2025

Úprava rozměru příruby disku.

Dotaz:  Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, koupil jsem alu kola, ale bohužel mi lehce občas škrtají díky menšímu ET o blatníky a nechci to řešit změnou rozměru gum a vím, že by mělo být bezpečné použít CNC soustruh střed kola a ubrat mu tak max 5mm.
Masa by mělo být na kole dost viz foto, děláte takovou úpravu?
Děkuji.
S pozdravem Ladislav Cibulka, bez-bazaru.cz s.r.o.

Odpověď:  Dobrý den pane Cibulko, ano, na takové práce jsme jako firma vybaveni, ano, obecně děláme, viz.: https://renovace-disku.cz/  , ale do tohoto, bysme se neradi pouštěli, a to zejména z relevantních důvodů bezpečnosti, kdy vás, pakliže by se přihodilo něco fatálního, nechceme mít na svědomí. Milimetr nebo dva, budiž, ale 5mm nebo více je, zejména na středové přírubě disku, už je fakt dost, čím se disk může znehodnotit i zásadně změnit jeho požadované parametry zohledněné i v jeho vlastnostech, mající vliv na jeho užívání. Každý disk je navržen, vypočten a vyroben obvykle na konkrétní auto s odpovídajícím tomu jeho hmotnosti, výkonu, rychlostnímu parametru, působením na disk různých, např. skrutných sil atd. a kdyby byla možnost už u výrobce, tento disk „zeštíhlit“ o pár milimetrů, tedy i gramů materiálu, čímž by i ušetřili na jeho výrobě, nevěřím, že by to neudělali. Většinou jde i o opak, kdy se disky podkládají vymezovacími podložkami, aby se prodloužil rozchod kol, dál od středu osy nápravy, jakoby více mimo karosérii. Pak se ale na blatníky obvykle musí dát rozšiřovací lemy blatníků, aby to, co při jízdě lítá od kol, nepoškodilo nebo minimálně příliš neušpinilo lak takto upraveného vozidla. Takto to sice vypadá efektně, sportovně, ale to je tak vše. Možná že u speciálně tuněných, sportovních/závodních aut jezdících po okruzích, spolu s dalšími úpravami např. snížením světlé výšky vozidla (nižší péra, tlumiče atd.) to smysl může mít, ale u běžného, komerčního vozidla to je spíše módní, infantilní výstřelek.

V každém případě, kdyby se to (pouze na vaši zodpovědnost) dělalo, disky musí být absolutně rovné, jinak, pakliže bude odchylka na vnějším límci, za který se disk upíná na stroj, se to nikdy neudělá přesně, respektive tato možná odchylka se logicky přenese na soustružení středu a disky po takové úpravě mohou házet. Jinými slovy, pakliže nebudou rovné, musí se nejdříve perfektně vyrovnat, což děláme také.